Mini Cooper Forum banner

0-100 tijd voor getunede f56 basis cooper

5.1K views 5 replies 3 participants last post by  MiBrg  
#1 ·
Hallo, ik wil vragen of iemand die zijn 3-cilinder f56 heeft getuned, een merkbare daling van 0-100 heeft gezien.

#2 ·
Kan uw vraag niet beantwoorden, maar als kanttekening: 0-100 in de huidige tijd zegt niet veel over de werkelijke prestaties van de auto. FWD/RWD/AWD, handgeschakeld/automaat hebben een veel grotere impact op de 0-100 km/u run dan vermogen, dus om een beter idee te krijgen en nauwkeuriger te vergelijken met andere auto's, kunt u beter kijken naar 60-160 km/u of 100-200 km/u tijden voor/na.

#3 ·
Ik begrijp je punt @Mikan, ik begrijp dat er veel andere factoren zijn die bijdragen aan de daling van 0-100, hoe de kracht op de wielen wordt overgebracht, tractie, en natuurlijk de transmissie. Je hebt ook gelijk over de 80-120 km/u of 60-160 km/u en 100-200 km/u, dat zijn ook best belangrijke specificaties in de prestaties van een auto. Maar het is 0-100 km/u wat me het meest opwindt🙂. Waarschijnlijk heeft het ook te maken met bij welk toerental de extra pk's in het spel komen, en waarschijnlijk ook het koppel.

#5 ·
Ik zie je punt @Mikan, ik begrijp dat er veel andere feiten zijn die bijdragen aan de daling van 0-100, hoe de kracht naar de wielen wordt overgebracht, tractie, natuurlijk de transmissie. Je hebt ook gelijk over de 80-120 km/u of 60-160 km/u en 100-200 km/u, er zijn ook best belangrijke specificaties in de prestaties van een auto. Maar het is 0-100 km/u wat me het meest opwindt🙂. Waarschijnlijk heeft het ook te maken met in welke toeren de extra pk's in het spel komen, en waarschijnlijk het koppel.
Het is de combinatie van de afstand die te kort is voor moderne auto's EN de start vanuit stilstand (wat geen voordeel is voor auto's met achterwielaandrijving en nog meer voor auto's met voorwielaandrijving) die 0-100 niet meer representatief maakt voor de echte prestaties van een auto. 100-200 is tegenwoordig echt 0-100, daarom zijn er steeds meer plaatsen/pagina's/FB-groepen die dergelijke gemeten tijden standaard en getuned publiceren.
Om dit te kwantificeren, had ik een paar jaar geleden een GTI Clubsport van 290 pk, die 0-100 deed in ongeveer 5,8-6,0". 100-200 was ongeveer 14,5-15,0" Toen hij werd getuned naar 370 pk, was de acceleratie in de versnelling en het gevoel dag en nacht in vergelijking met standaard. 100-200 daalde maar liefst 4 seconden naar iets van 11,0" en je kon absoluut merken dat het een andere auto was, zelfs zonder naar de tijden te kijken.
Weet je hoeveel verschil dat maakte voor 0-100? Ik heb het maar een of twee keer uit nieuwsgierigheid getest en ben niet tot een betere tijd gekomen dan 5,5-5,6" omdat ik de kracht niet op de weg kon zetten en de 0-100 afstand gewoon te kort is.
Mijn punt is dat als ik naar de 0-100 verbetering keek, het leek alsof het tunen zinloos was, ik kon eerlijk gezegd niet zeggen of het inderdaad 3-4 tienden sneller was of niet. Maar vanaf 50 km/u en hoger was de acceleratie zo veel sterker dat het voelde alsof het een andere auto was.

Nu zijn auto's met vierwielaandrijving en automatische versnellingsbakken een beetje anders. Daar heeft de jacht op lagere 0-100 wel enige betekenis, omdat je alle kracht op de meest efficiënte manier kunt gebruiken en de impact ervan op de tijden kunt zien. Mijn vorige auto vlak voor de JCW was er een en het was "leuk" om te proberen 3.xx 0-100 te halen en een zo groot mogelijke klap in je rug te krijgen bij het lanceren, maar het werd al snel saai. Maar voorwielaandrijving en handgeschakeld, vergeet het. Je meet overal verliezen in plaats van daadwerkelijke kracht/prestaties.

Ik heb mijn JCW onlangs getuned naar iets van 290-300 pk (te oordelen naar de tijden). Ik heb geen 0-100 tijd gemeten en zal het ook niet doen, omdat het me niet veel kan vertellen. De 100-200 verbetering was echter enorm en het kwantificeerde precies hoe sterker hij is geworden (wat veel is!).