Mini Cooper Forum banner

Onregelmatig stationair draaien bij het starten

36K views 10 replies 7 participants last post by  VolcanicF54  
#1 ·
Hallo
Mijn 2014 f56 benzine/handgeschakeld is begonnen met een ruwe en onregelmatige stationairloop bij het opstarten vanuit koud. Na ongeveer 30 seconden stabiliseert het en gedraagt de motor zich normaal.

Is dit al door iemand ervaren?
Enige gedachten?

Bedankt

#2 ·
Hallo
Mijn 2014 f56 benzine/handgeschakeld is begonnen met een ruwe en onregelmatige stationairloop bij het opstarten vanuit koud. Na ongeveer 30 seconden stabiliseert het en gedraagt de motor zich normaal.

Heeft iemand dit ervaren?
Enige gedachten?

Bedankt
Beschrijf ruw? Ik weet dat mijn vorige Cooper D bij koude toestand stationair draaide op ongeveer 1200 tpm om op te warmen, en na een korte periode, misschien twee minuten, zou hij zich settelen.

#5 ·
Bedankt voor al jullie antwoorden. Het onregelmatige stationair draaien gebeurt ongeveer 6 van de 10 keer. Net als Keni valt hij soms uit bij het achteruitrijden. Ik heb mijn dealer laten controleren toen ik de auto voor de eerste onderhoudsbeurt bracht, maar de diagnose bracht geen fout aan het licht. De afdekking van de hogedrukpomp is vervangen conform de verbetering - ik vraag me af of dit de oorzaak van het probleem is. Ik zal u laten weten of het probleem is verbeterd.

#7 ·
Bedankt voor al jullie antwoorden. Het onregelmatige stationair draaien gebeurt ongeveer 6 van de 10 keer. Net als Keni valt hij soms uit bij het achteruitrijden. Ik heb mijn dealer gevraagd om het te controleren toen ik de auto voor de eerste service bracht, maar de diagnose bracht geen fout aan het licht. De hogedrukpompafdekking is vervangen volgens de verbetering - ik vraag me af of dit de oorzaak van het probleem is. Ik zal je laten weten of het probleem is verbeterd,
hag6, ik ben gewoon benieuwd of het vervangen van je HP-pompafdekking enig effect heeft gehad. Ik was vandaag bij de dealer om een nieuwe batterij te laten installeren en de serviceadviseur (die er voor mij ongeveer 15 jaar oud uitzag) zei dat het onregelmatige stationair draaien er niet zou moeten zijn, wat de geldigheid van het artikel dat ik eerder plaatste, in twijfel trekt.

#6 ·
Ik haat het om het te zeggen, maar het lijkt erop dat het opzettelijk is - vertraagde ontsteking gedurende de eerste paar seconden totdat de KAT's aanslaan... Hier is een citaat uit een artikel op Edmunds.com (link volgt):

"Er zijn andere momenten waarop de Mini onkarakteristiek ruw is. Het gebeurde toen ik hem 's ochtends vroeg voor het eerst startte en op weg ging, en bij het eerste verkeerslicht op 100 meter afstand toen hij tot stilstand kwam. Toen merkte ik het. Het was een gezoem dat ik nog niet eerder had waargemaakt.

Een paar seconden later, als een schakelaar, stopte de ruwheid. Zo maar, het was terug naar zijn gebruikelijke ongewoon soepele (voor een 3-cilinder) zelf. Allemaal terwijl ik wachtte bij het rode licht.

Dus, wat gebeurt hier? Allereerst is het volkomen normaal. Tijdens een koude start gebruiken moderne motoren een sterk vertraagde ontstekingstijd om extra warmte in de uitlaatstroom te brengen. Meer specifiek, om de katalysator te helpen ontsteken, die een bepaalde drempeltemperatuur moet overschrijden voordat hij serieus functioneert.

Deze sterk vertraagde ontstekingstijd resulteert in een verhoogde verbrandingsinstabiliteit tijdens stationaire omstandigheden. Met andere woorden, elke "verbranding" van de verbrandingskamer wil zijn eigen ding doen, relatief gezien. Er is een grotere variatie in de output van alle cilinders, en ook een grotere variatie in de output van elke cilinder van de ene verbranding naar de volgende.

Deze verbrandingsinstabiliteit manifesteert zich voor de inzittenden van het voertuig als een ruwere werking.

Zodra de motorcontroller tevreden is dat de katalysator is aangeslagen (een beslissing waarbij de input van luchttemperatuursensoren, de zuurstofsensor, de koelvloeistoftemperatuursensor en meer betrokken is), schakelt hij de ontstekingstijd uit de koude startmodus en keert terug naar een minder vertraagde ontstekingkalibratie. Het is een omschakeling die je in de Mini opmerkt, meer dan in sommige andere auto's."

https://www.edmunds.com/mini/cooper.../cooper/2014/long-term-road-test/2014-mini-cooper-temporarily-rough-engine.html

#8 ·
Update van mijn probleem. Onlangs kreeg ik de klassieke P1033 Upstream O2 Sensor trage respons Check Engine Light. Toen realiseerde ik me dat een versleten O2-sensor de reden kan zijn dat ik de afgelopen drie jaar steeds slechter afslaat bij een koude start. Ik heb de sensor vervangen en moet toegeven dat de auto VEEL beter presteert - ik heb expres geprobeerd direct na het starten van de motor weg te rijden om te zien of ik het probleem helemaal had opgelost en ben ongeveer 50% van de tijd succesvol geweest, dus niet helemaal weg, maar aan de andere kant weet ik niet zeker of ik überhaupt ooit zo snel ben weggereden. Al met al merk ik een veel betere gasrespons en pit van de auto. Mijn kilometerstand ten tijde van de sensorwissel was 100.832.

#9 ·
Het is dus even geleden en de CEL P0133 kwam terug, ook al had ik net de O2-sensor vervangen. Andere mogelijke oorzaken zijn een vacuümlek en een vuile MAF. Ik heb de MAF schoongemaakt en het had geen effect. Nog steeds een onregelmatige stationairloop bij het starten. Ik kan geen vacuümlekken vinden. Ik weet niet zeker of ik een andere optie heb dan het de volgende ochtend naar de garage te brengen voor diagnose. :(