Ik haat het om het te zeggen, maar het lijkt erop dat het opzettelijk is - vertraagde ontsteking gedurende de eerste paar seconden totdat de KAT's aanslaan... Hier is een citaat uit een artikel op Edmunds.com (link volgt):
"Er zijn andere momenten waarop de Mini onkarakteristiek ruw is. Het gebeurde toen ik hem 's ochtends vroeg voor het eerst startte en op weg ging, en bij het eerste verkeerslicht op 100 meter afstand toen hij tot stilstand kwam. Toen merkte ik het. Het was een gezoem dat ik nog niet eerder had waargemaakt.
Een paar seconden later, als een schakelaar, stopte de ruwheid. Zo maar, het was terug naar zijn gebruikelijke ongewoon soepele (voor een 3-cilinder) zelf. Allemaal terwijl ik wachtte bij het rode licht.
Dus, wat gebeurt hier? Allereerst is het volkomen normaal. Tijdens een koude start gebruiken moderne motoren een sterk vertraagde ontstekingstijd om extra warmte in de uitlaatstroom te brengen. Meer specifiek, om de katalysator te helpen ontsteken, die een bepaalde drempeltemperatuur moet overschrijden voordat hij serieus functioneert.
Deze sterk vertraagde ontstekingstijd resulteert in een verhoogde verbrandingsinstabiliteit tijdens stationaire omstandigheden. Met andere woorden, elke "verbranding" van de verbrandingskamer wil zijn eigen ding doen, relatief gezien. Er is een grotere variatie in de output van alle cilinders, en ook een grotere variatie in de output van elke cilinder van de ene verbranding naar de volgende.
Deze verbrandingsinstabiliteit manifesteert zich voor de inzittenden van het voertuig als een ruwere werking.
Zodra de motorcontroller tevreden is dat de katalysator is aangeslagen (een beslissing waarbij de input van luchttemperatuursensoren, de zuurstofsensor, de koelvloeistoftemperatuursensor en meer betrokken is), schakelt hij de ontstekingstijd uit de koude startmodus en keert terug naar een minder vertraagde ontstekingkalibratie. Het is een omschakeling die je in de Mini opmerkt, meer dan in sommige andere auto's."
https://www.edmunds.com/mini/cooper.../cooper/2014/long-term-road-test/2014-mini-cooper-temporarily-rough-engine.html