Mini Cooper Forum banner

Stationair probleem na het starten van de motor..

1 reading
43K views 33 replies 7 participants last post by  F2 Motorwerks  
#1 ·
Hallo allemaal. Dit is een lang verhaal, maar ik zal proberen er een kort verhaal van te maken.

Hier zijn een paar specificaties. Mijn mini is uit 2014 met automatische transmissie. Ik heb de auto 3 jaar geleden gekocht. Hij had 30.000 mijl op de teller. Het eerste wat er gebeurde was een tuning met Celtic Tuning stage 2 programmering. Dit jaar in de lente heb ik een quick silver uitlaat laten plaatsen (uitlaat is vanaf het middengedeelte, geen catback). De mini heeft nu 53.000 mijl op de teller. Verder is de auto helemaal origineel.

Het probleem begon dit jaar in juni. En het probleem is dat elke keer als ik de mini start, het stationair toerental plotseling van normaal naar 500 tpm gaat en snel weer terugspringt naar normaal. Dit gebeurt alleen tijdens het starten en het gebeurt soms 1-2 keer en het stationair toerental wordt daarna normaal. Het maakt niet uit of de motor koud of warm is. Als ik stop en 5 minuten pauze neem en terugkom en start, is het stationair toerental "gek" en gaat dan naar normaal. Als ik stop bij stoplichten is het stationair toerental normaal. De prestaties van de auto zijn helemaal normaal, er zijn verder geen andere problemen. Ik kan 200 mijl rijden en na het uitzetten van de motor en dan starten => gaat het stationair toerental omlaag en springt snel terug en stabiliseert dan op normaal.

Ik heb de auto eind juli naar de normale service gebracht. Ik vertelde de serviceman dat hij kon controleren of er een eenvoudige oplossing voor mijn stationair toerentalprobleem was. De mensen van de service keken ernaar en vonden foutcodes dat cilinder 2 en 3 verkeerd ontbranden. Ik vroeg of ze de bobines en bougies konden vervangen, maar ze drongen erop aan dat ze het carter moesten openen en controleren of er een probleem was met het Valvetronic-systeem (wat heeft dit in godsnaam met een slecht stationair toerental te maken??). Ze zeiden ook dat de DME(?) geüpdatet moest worden, maar ik zei dat dat niet kon omdat de Celtic programmering dan gewist zou worden.

Nou, ik heb de auto meegenomen en ben naar mijn vriend gereden die de auto heeft geprogrammeerd. Hij zei dat ik die bobines en bougies moest vervangen en terug moest komen en dat we dan zouden controleren of er nog codes waren. Ik bestelde nieuwe bobines en bougies en heb ze deze maand vervangen. Ik reed terug naar mijn vriend en er zijn geen foutcodes meer... dus dat probleem is opgelost, maar dat stationair toerentalprobleem is er nog steeds. Ik denk dat die oude bobines en bougies de originele waren van de fabriek.

Heeft u toevallig enig idee wat ik hierna moet controleren?

#4 ·
Als het een intermitterende fout is, geeft de O2-sensor mogelijk geen code weer, maar een slecht stationair toerental kan maar een van de drie dingen zijn: brandstof, vonk of zuurstof. Omdat je je bobines en bougies (vonk) hebt vervangen, zou de volgende plek om te kijken zuurstof zijn, dus je O2-sensor of je inlaat, maar ik weet zeker dat de inlaat in orde zou zijn, maar de sensor kan ervoor zorgen dat je iets arm loopt bij een koude start, waardoor je een onregelmatig stationair toerental hebt.

#5 · (Edited)
Als het een intermitterende storing is, geeft de O2-sensor mogelijk geen code weer, maar een slecht stationair toerental kan maar een van de drie dingen zijn: brandstof, vonk of zuurstof. Aangezien je je bobines en bougies hebt vervangen (vonk), is de volgende plek om te kijken zuurstof, dus je O2-sensor of je inlaat, maar ik weet zeker dat de inlaat in orde zou zijn, maar de sensor kan ervoor zorgen dat je iets arm loopt bij een koude start, waardoor je een onregelmatig stationair toerental krijgt
Oké! Leuk om te weten. Voor zover ik weet zijn er twee(?) sensoren, één voor en één na de kat. Moet ik ze allebei controleren/vervangen of maar één voor de kat?

Eigenlijk heeft mijn vrouw deze 2009 R56 Cooper met N12-motor en er was dit probleem dat na het afremmen voor lichten of remmen in een kruising het stationair toerental bijna zo laag was dat de motor kon afslaan. Er kwam ook een CEL op. Beide O2-sensoren waren slecht en nadat ik ze had vervangen, was het stationair toerentalprobleem opgelost. Dus het is logisch..

Hoewel mijn auto geen probleem heeft tijdens het rijden of afremmen, blijft het stationair toerental waar het hoort te zijn. Alleen dit startmoment met stationair toerental is het probleem. Maar toch, bedankt voor de gedachten en het helpen :)

EDIT: ja, twee sensoren. Beide met Bosch gelabeld ~180€ samen..

#12 ·
Gebruikt u een standaard luchtfilter (is het schoon?) aangezien sommige met olie bedekte (K+N) de MAF kunnen verontreinigen. Om de MAF te controleren, trekt u de stekker eruit en start u de auto. Als het stationair draaien in orde is, steekt u hem er weer in - als het stationair draaien onregelmatig is - slechte MAF
Deze is gemakkelijk te testen en ik zal het proberen.
Eigenlijk had ik een RAM air luchtfiltersysteem in de auto, maar ik besloot het te verwijderen en de originele luchtfilterbox weer in de auto te plaatsen. (De reden is dat we zeer koude winters hebben, soms -30 graden en het werkt mogelijk niet goed)
Ik zou de MAF waarschijnlijk per ongeluk beschadigd kunnen hebben bij het verwijderen en installeren, wie weet? Bedankt voor de info :)

#13 ·
Ik denk dat de MAF-sensor kapot is. Ik heb hem vandaag getest. Losgekoppeld, de auto koud gestart = geen onregelmatig stationair draaien of op- en neergaande toeren. Weer aangesloten = onregelmatig stationair draaien. Verdomme, ik denk dat het RAM-luchtfilter het kapot heeft gemaakt (of mijn montage). Later op de avond startte ik de auto. Nu is het erger geworden. De Mini sloeg af na het starten. Ik startte opnieuw en na een klein beetje stationair draaien zette ik hem in de achteruit en hij sloeg weer af. Nou, ik kreeg hem na een tijdje weer aan de praat en reed naar een autowerkplaats om CRC MAF-reinigingsproduct te kopen. MAF schoongemaakt en laten drogen. Na het weer aansluiten, de auto gestart (motor was warm) en het stationair draaien is iets beter.

#18 ·
Ik ben nu een tijdje aan het rijden en ik denk dat de LMM permanent kapot is. Schoonmaken helpt niet meer en stationair op en neer gaat vaak als de motor warm is. En het is alleen bij het starten van de auto, niet daarna. Gisteren viel hij bijna weer stil na het starten. Ik denk dat ik een nieuwe moet kopen... verdomme, ik dacht bijna dat ik er vanaf zou komen om hem te kopen, maar... Hij lijkt in de aanbieding te zijn bij Autodoc. 148 € BOSCH originele LMM.

#19 ·
Godverdomme.. Ik heb een paar dagen geleden een nieuwe LMM gekocht en geïnstalleerd. Gaat nog steeds soms met springende toeren bij het starten van de motor. Ik denk dat ik eerder geluk had toen ik de LMM loskoppelde en koud startte => geen toeren die op en neer gingen. Ik was er vrij zeker van dat de nieuwe LMM het probleem zou oplossen, maar nee.. terug naar af. Ik haat het om onderdelen in de partscannon te gooien, maar misschien is de volgende stap om nieuwe lambdasondes te proberen.. Ik begrijp gewoon niet dat na het starten van de motor en de toeren die na een paar seconden op en neer gaan, alles normaal is en er tijdens het rijden geen problemen optreden. Als iemand anders de motor zou kunnen starten en ik de auto zou besturen, zou ik niet weten dat er een probleem was.

Ik heb in een topic gelezen dat er een soort regelaar(?) is die problemen kan hebben met stationair draaien, maar voornamelijk met 1,5 liter benzine. Ik herinner me dat het een soort vacuümklep of iets dergelijks was die problemen had en een slecht stationair toerental veroorzaakte, maar het veroorzaakte het de hele tijd..

#20 ·
Voordat je met de onderdelenkanon aan de slag gaat, controleer dan even de bedrading. In een vorige auto had ik problemen met de stationairsnelheid en wezen de fouten naar de lambdasonde, maar het was gewoon zo dat de draden naar de sensor waren gebroken. Ook alles wat niet correct aardt door een losse draad kan voor intermitterende fouten zorgen.

#21 ·
Voordat je met de onderdelenkanon aan de slag gaat, controleer je eerst de bedrading. In een vorige auto had ik problemen met de stationairsnelheid en wezen de fouten op de zuurstofsensor, maar het waren gewoon de draden naar de sensor die kapot waren. Ook alles wat niet correct geaard is door een losse draad kan voor intermitterende fouten zorgen.
Ja, ik zal ze controleren. Je weet nooit of er schade is geweest of dat er bedrading los is geraakt..

#22 ·
Ik ben zo klaar met dit mysterieuze "stationair springprobleem" :D

Ik heb vandaag de upstream O2-sensor (met vijf draden, voor de kat) vervangen en er is helemaal niets veranderd. Nog steeds willekeurige daling van het toerental na het starten van de motor. Het is een echt mysterie waarom het dit doet en het is alleen na het starten van de motor, geen problemen tijdens het rijden en stoppen voor lichten of snel accelereren etc. Rijden met de auto is normaal zoals het hoort :)

Ik heb op internet gezocht en niets gevonden met dezelfde symptomen als ik. Niets. Nada.