Mini Cooper Forum banner

Mini Cooper SE Hoogspanningsbatterijtechnologie

1 reading
12K views 13 replies 9 participants last post by  Pictsidhe  
#1 ·
De meeste autoaccu's voor elektrische voertuigen die momenteel worden gebruikt, zijn samengesteld uit verschillende technologieën, zoals N-C-M (Nikkel-Kobalt-Mangaan), NCA (Nikkel-Kobalt-Aluminium) en LFP (Lithium-ijzerfosfaat). Weet iemand welke batterijtechnologie BMW gebruikt in de Mini Cooper SE?

#3 ·
De meeste auto-accu's voor elektrische voertuigen die momenteel worden gebruikt, zijn samengesteld uit verschillende technologieën, zoals N-C-M (Nikkel-Kobalt-Mangaan), NCA (Nikkel-Kobalt-Aluminium) en LFP (Lithium-ijzerfosfaat). Weet iemand welke batterijtechnologie BMW gebruikt in de Mini Cooper SE?
De batterij gebruikt twaalf packs lithium-ioncellen, gerangschikt in een T-vorm tussen de voorstoelen en onder de achterstoelen.
De batterij gebruikt twaalf packs lithium-ioncellen, gerangschikt in een T-vorm tussen de voorstoelen en onder de achterstoelen.
Kunnen we dus zeggen dat BMW/Mini LFP-batterijen gebruikt?

#5 ·
De batterij in de Mini SE is een herverpakte versie van de 94Ah NCM-batterij die in de BMW i3 wordt gebruikt. De grotere 120Ah in de laatste i3 was te hoog om onder de Mini te passen.

Vanuit het insideevs forum...
Na veel onderzoek is mijn beste gok dat de Cooper SE prismatische CATL NCM 333 (111) gebruikt. Ja, het is erg oude technologie, maar het is extreem stabiel en zal hopelijk de levensduur van 20,9 jaar halen, net als de i3.
De BMW i3 60Ah en 94Ah gebruiken prismatische 333 van Samsung SDI, terwijl de 120Ah de NCM 622-chemie gebruikt. Verbeteringen voor de 60Ah tot 94Ah waren voornamelijk verpakkingsefficiënties. Omdat de 94Ah-batterij van Samsung SDI te hoog is voor een Cooper SE-retrofit, heeft CATL een kortere gemaakt die in de transmissietunnel en de brandstoftank past

#14 ·
Er was in 2019 of 2020 een persbericht van BMW waarin stond dat ze kortere CATL-cellen gebruikten voor de SE en dat die beter werken bij lage temperaturen. Mijn eigen '23 SE toonde 97,2AH bij 100% batterijconditie toen hij nieuw was. Volgens anekdotisch bewijs werden sommige eerdere auto's geleverd met meer dan 100% capaciteit... Ik heb veel kleine specificatiefouten gevonden. De marketingafdeling lijkt meer enthousiasme te hebben gehad dan contact met ingenieurs. De maximale AC-laadvermogen is bijvoorbeeld 7,2 kW, niet 7,4 kW. De maximale DC-laadstroom die ik ooit zie is 49 kW. Ik heb dus niet volledig vertrouwen in de specificaties.