Mini Cooper Forum banner

Race Chip S installeren

837 views 3 replies 1 participant last post by  Gaznav  
#1 ·
Nadat ik een paar jaar geleden een zogenaamde “tune-it”-box op mijn MG ZT TDi had geïnstalleerd en de prestaties en de reële tank-to-tank economieverbeteringen over 80.000 mijl voelde, besloot ik dat mijn Dooper hetzelfde kon gebruiken. Sterker nog, aangezien de turbo minder dan 30.000 mijl oud is en BMW Mini onlangs gratis mijn EGR heeft gedaan, dacht ik dat mijn 148.000 mijl oude Dooper waarschijnlijk aan zijn laatste hoera richting de 200k-grens zat en dus kon ik er net zo goed wat plezier mee beleven (vooral omdat het nog steeds £ 0 VED kostte en volgend jaar £ 20 zal kosten).

Mijn “go to” voor een tuningbox voor een BMW diesel was Rover Ron (https://www.tuning-diesels.com/), maar helaas zie ik dat hij zijn schoenen aan de wilgen hangt, dus zocht ik naar een vergelijkbaar apparaat. Degene waar ik voor koos was Race Chip en hun instapmodel “S” – altijd voor KISS (Keep It Simple Stupid!) – die een zeer redelijke £ 139 kost (Performance chips – Chip tuning by RaceChip for Mini Mini (F55-56) Cooper D (85KW) | RaceChip). Ik bestelde het op vrijdag en het kwam afgelopen maandag helemaal uit Duitsland. De geclaimde cijfers waren +23 pk, +53 nm en +15% MPG.

Voordat ik het installeerde, nam ik contact op met Admiral Insurance en ze rekenden me extra £ 150 op mijn premie, wat ik niet zo erg vond. Ik gebruik ongeveer £ 270 diesel per maand in mijn Dooper, en als de Race Chip S de 15% economie levert, dan bespaart me dat £ 40. Dus, £ 12,50 extra verzekering om tot £ 40 per maand te besparen, lijkt redelijk eerlijk!!!

De instructies die bij de Race Chip worden geleverd, zijn goed, maar de foto erin was slecht - het was van een VW diesel! Ik nam contact op met hun klantenservice via e-mail en ontving binnen een uur de volgende foto (hoe zit het met Duitse efficiëntie!?) - dit toont de 2 sensoren die opnieuw moeten worden aangesloten op de Race Chip-bedrading.
Image

MOET DIT LEZEN. U moet de Race Chip-instructies expliciet volgen. U moet de auto openen, de motorkap openen en vervolgens de auto weer op slot doen. Laat het 15 minuten staan zodat alle elektra uit staat voordat u begint te knoeien met de auto. Dan, als alles is aangesloten en de groene LED van de Race Chip-box uit is, dan is het tijd om de auto te ontgrendelen, de ontsteking aan te zetten (d.w.z. de start-stop-schakelaar ZONDER de koppeling in te trappen) en vervolgens te controleren of de LED aangaat. Bij mij was dat zo en er was geen motorstoringslampje of storingen op het dashboard. Als dat is bevestigd, kunt u de auto starten. Ik heb dat 100% tot de letter gevolgd om er zeker van te zijn dat ik geen foutcodes kreeg.

Om hem te monteren, moet je de motorkap verwijderen - een scherpe, stevige ruk omhoog verwijdert deze.
Image

Daaronder zit een andere afdekking, die wordt verwijderd door 3 torx-bouten zoals aangegeven:
Image

Daarna is er een rubberen afdekking die over de common rail-injector van de diesel gaat.
Image

Je moet hem aan het uiteinde van de oliedop optillen om de aansluiting van de common rail-sensor te onthullen. Schuif de grijze clip terug en druk erop om de connector los te maken, zoals hieronder in rood wordt weergegeven.
Image

Ook heb ik hierboven in groen de andere sensor met een vergelijkbare grijze clip omcirkeld. Zorg ervoor dat u deze in de richting van de pijlen schuift om ze los te maken.

Sluit vervolgens de Race Chip-bedrading aan en leid alle kabels. Ik ontdekte dat de OEM-bedrading voor de sensor voor de common rail niet erg genereus was, dus ik moest hem voorzichtig tussen de oliedop en de nieuwe connector plaatsen. Dat leek te werken en nadat de Race Chip in eerste instantie was getest, heb ik alles met tie-wraps vastgezet zodat het er redelijk professioneel uitzag. De Race Chip-box is met tie-wraps aan het inlaatspruitstuk bevestigd, omdat ik dacht dat het daar het droogst zou blijven. U kunt zien dat de groene LED brandt om aan te geven dat de stroom is ingeschakeld. Wanneer u hem voor het eerst aansluit, moet het LED-lampje uit zijn, anders geeft het waarschijnlijk een motorstoringslampje. Ik heb de instructies tot de letter gevolgd en kreeg geen EML - en ik heb er 20 mijl mee gereden zonder storingen.

Image

Toen nam ik de Dooper mee uit. Net als mijn vorige tuningbox op mijn MG ZT zul je de effecten niet meteen voelen, omdat de ECU zich langzaam moet herconfigureren naar de nieuwe box. In mijn ervaring zal een rit van 20 mijl dat doen met een mix van versnellingswisselingen, harde en langzame acceleraties en ook het selecteren van de modi Sport/Normaal/Groen (indien aanwezig). Na de 20 mijl nam ik hem mee naar een mooie, rustige, vlakke, rechte B-weg buiten de stad en probeerde een paar 0-60 runs en kreeg 8,2-8,5 seconden, nadat ik had opgemerkt dat mijn snelheidsmeter 62 mph aangeeft voor GPS 60 mph. Het boek is 9,2 seconden voor mijn Dooper F56 en dat lijkt de dingen te hebben verbeterd. Het koppel in het middenbereik voelt ook beter aan.

Ik zal moeten zien hoe de brandstofbesparing uitpakt - ik hoop dat het net zo goed is als mijn oude Rover Ron-box.

Attachments

#2 ·
Een snelle update voor de geïnteresseerden. Ik heb 240 mijl gereden met de RaceChip S totdat ik vrijdag een tijdelijke aandrijflijn storing en een EML kreeg. Geen verlies in prestaties, dus ik reed 40 mijl naar huis en haalde de Bimmerlink erbij.

Het lijkt erop dat de boost iets te hoog was, dus ik volgde de instructies om hem een tandje terug te draaien.

Image

Image

Image

Image

Om terug te draaien, laat je de auto stilstaan met de ontsteking uit totdat het groene lampje op de unit uitgaat, draai dan de draaiknop van de unit met een kleine schroevendraaier (die leveren ze handig mee met de kit).

Ik heb net met de auto gereden zonder verdere storingen en geen EML - ik moest de storingen wissen met Bimmerlink.

Na die 240 mijl voelt de auto zeker soepeler aan en met meer koppel. De MPG verandert, want ik heb deze week één rit meer gemaakt dan normaal voordat ik ging tanken. Dus ik ben er nog steeds blij mee. Het is ook nog steeds aan het inlopen als piggy-back item.

Omdat de auto ergens tussen een Cooper D en Cooper SD aanvoelt, heb ik een andere badge gekocht om op de achterklep te plakken. :D

Image

#3 ·
Een update van weer een week rijden op Instelling 1. De brandstofbesparing, gemeten van volgetankt tot volgetankt, is met bijna 8 MPG verbeterd en de acceleratie is zeker beter. Maar, en het is een grote, ik blijf aandrijflijn fouten krijgen en ook de boost druk fouten zoals hierboven getoond. Ik heb geen EML gehad, maar de aandrijflijn fouten zijn genoeg om het donderdag weer te bekijken. Ik heb de RaceChip eruit gehaald en contact opgenomen met het bedrijf. Nogmaals, ze antwoordden binnen een dag en ik wacht af wat ze zeggen. De auto had ook af en toe een aarzeling bij middelmatige/lage gashendel instellingen, daarom besloot ik hem eruit te halen.

Zonder de RaceChip heb ik slechts een paar waarschuwingen voor de gloeibougies (die ik vandaag zonder problemen heb vervangen en die fouten zijn nu verholpen) en een voor de radio head unit, wat waarschijnlijk de aftermarket CarPlay MMI box is. Geen boost fouten. De DPF regenereert ook. Geen aarzelingen meer.

Tenzij RaceChip met een magische oplossing komt, is het experiment voorbij en zal ik hem niet meer terugplaatsen.