Mini Cooper Forum banner

Runflatbanden op de F56 – behouden of overschakelen op gewone banden?

590 views 5 replies 6 participants last post by  Ant64  
#1 ·
Ik heb nagedacht over het rijcomfort en de rijeigenschappen van mijn MINI F56. Ik weet dat deze auto's meestal worden geleverd met runflat-banden, maar ik hoor steeds gemengde meningen over of het de moeite waard is om ze te behouden of dat overschakelen op gewone banden logischer is.

#2 ·
Ik denk dat het een beetje een loterij is welke banden er in de fabriek worden gemonteerd. Geen van onze F56's werd geleverd met runflat-banden en we hadden vorig jaar een reeks lekke banden, maar elke keer kon ik zonder veel moeite naar een bandenwinkel om ze te laten repareren.

Onze BMW F45 daarentegen werd wel geleverd met runflat-banden en ze waren zo oncomfortabel. Ik heb ze uiteindelijk omgewisseld voor non-runflat all-season banden, maar dat was op zich niet zonder problemen. De bandenwinkel was terughoudend om ze om te wisselen totdat ik contact had opgenomen met mijn verzekeringsmaatschappij om het als een aanpassing te laten noteren. Blijkbaar had een vorige klant banden zonder runflat-technologie laten monteren en vervolgens een ongeval gehad dat hun verzekeringsmaatschappij weigerde te dekken vanwege de bandenwissel.

#3 ·
Ik heb nagedacht over het rijcomfort en de rijeigenschappen van mijn MINI F56. Ik weet dat deze auto's meestal worden geleverd met runflat-banden, maar ik hoor gemengde meningen over de vraag of het de moeite waard is om ze te houden of dat overschakelen op gewone banden logischer is.
Ik heb 3 MINI's gehad. Alle kwamen met runflats. En ik geloof dat ze allemaal van Pirelli waren.

Alle 3 auto's voelden goed aan, hoewel de banden niet zo grip hadden als die (high performance) banden op mijn vorige auto's, een Boxster en een 996 Turbo. Maar de runflats boden een zekere gemoedsrust die ik niet had bij de high performance banden en hun neiging tot lekrijden.

Misschien hadden high performance banden of gewoon geen runflat banden een betere ervaring geboden - nou ja, mits ze geen lekke band hadden - maar geen van mijn MINI's voelde aan alsof ze in de omgang/weggedrag in significante mate werden gehinderd. Allemaal waren ze een genot om mee naar de supermarkt te rijden of naar een bestemming van 2000 mijl afstand.

Rekent u mij dus tot degenen die u aanraden om de runflats een kans te geven.

#6 ·
Ik heb de banden van beide mijn MINI's laten vervangen door conventionele banden.
De F55 die ik momenteel bezit, heeft Hankook Ventus S1 Evo3 banden gemonteerd, wat de rit volledig heeft getransformeerd.
Geen tramspoor-effect meer en ze zijn minder stoterig op oneffen oppervlakken.
Ik heb mijn verzekeringsmaatschappij op de hoogte gesteld, en zolang ze aan de BS-normen voldoen, zijn ze prima.
De banden hebben een XL-wang, wat betekent dat ze in bochten ook hetzelfde gedrag vertonen als runflat-banden.
Ik hoop dat dit helpt.