Mini Cooper Forum banner

Wat is de conditie van uw batterij?

1 reading
1.8K views 11 replies 8 participants last post by  MarioLemieux  
#1 ·
Ik overweeg een S/H 2022 ish cooper SE voor mijn dochter en vroeg me af wat ik kan verwachten van een 3 jaar oude mini met minder dan 20.000 mijl.

Ik heb eerder naar Electric Peugeot e208 gekeken, maar was niet onder de indruk dat een 3 jaar oude auto met 10.000 mijl een SoH van ongeveer 90% heeft.

Ik rijd een 3 jaar oude 38kWh Ioniq met 22.000 op de teller en SoH is 98,5%.

#3 ·
Bedankt, ik had die post gezien, ik hoopte eerlijk gezegd op een grotere steekproefomvang. Ik zou verwachten dat de batterij SoH en het bereik de grootste interesse wekken, aangezien ze van cruciaal belang zijn voor de levensvatbaarheid van het voertuig op lange termijn en de levensduur van de batterij en het bereik twee van de drie belangrijkste redenen zijn waarom mensen sceptisch zijn over de aankoop van EV's. Ik ben overtuigd van EV's op basis van mijn ervaring en die van mijn zonen, maar we rijden allebei in Ioniq's die in dit opzicht uitzonderlijk zijn.

#4 ·
Januari 2022 met 42.000 mijl - SOH zit rond de 94-96% afhankelijk van het weer en recente ladingen. In de laatste 3 maanden stond er 96/95/96/94/96.

Meestal opgeladen tot ongeveer 75% en dan gereden tot ongeveer 40% - eenmaal per week/twee weken volledig opgeladen en dan 2 dagen gereden tot ongeveer 20%.

De Mini heeft een grotere dan gebruikelijke buffer van 11% in de batterij - slechts 88% bruikbaar bij nieuw. De Pug e208 heeft 7%, Hyundai heeft doorgaans een buffer van ongeveer 4-5%.

Ze hebben allemaal 7/8 jaar garantie, maar dat dekt als de capaciteit daalt tot onder de 70%, volgens mijn schattingen bij mijn huidige gebruik zal de auto 9 jaar oud zijn voordat ik de oorspronkelijke bruikbare capaciteit aanspreek.

#8 ·
We hebben onze SE sinds maart 21 nieuw, onze eerste EV.
Na de eerste paar weken van bezit met een paar snelladers wordt hij nu uitsluitend thuis opgeladen. Meestal opgeladen tot 80% en teruggebracht tot 20% met af en toe 100% opladen om de cellen in balans te brengen.
Net de SoH gecontroleerd en die geeft 95% aan, tegenover 96% vorige maand. De F flow-app zegt dat dit 2,31% onder het gemiddelde ligt.

#10 ·
Niet slecht voor 4 jaar als het klopt, ik lees veel apps die dit aanbieden, zijn het niet, een andere reden waarom ik me er niet mee heb beziggehouden
Ja, ik weet wat je bedoelt. Ik krijg hetzelfde resultaat met EFLOW en Car Scanner.
Dat is ongeveer 1% per jaar. Ik controleer het af en toe als het volledig is opgeladen.
Ik vraag me af of het hem daadwerkelijk goed zou doen om hem op een DC-lader te gebruiken?

#12 ·
Ik heb mijn 2023 ongeveer 15 maanden, de kilometerstand is momenteel ongeveer 25000 km. Ik gebruik alleen openbaar opladen, meestal AC maar niet bang voor DC op weekendtrips. Mijn met OBD verbonden apps (mi3, ABRP) hebben consequent een SoH van 98% uitgelezen. Het daalde tot 97% bij één meting, toen de auto net twee weken in de garage had gestaan, maar het veerde terug naar 98% SoH na de volgende lading.