Mini Cooper Forum banner

Waar is mijn auto gebouwd?

1 reading
58K views 62 replies 29 participants last post by  MarkYorks  
#1 ·
Hoe kan ik erachter komen waar mijn MINI is gebouwd?

Ik ging er gewoon vanuit dat hij in Oxford, Engeland, zou worden gebouwd. Ik zag net dat hij zich op een schip bevindt dat Zeebrugge heeft verlaten. Een plaats in België (denk ik). Betekent dat dat hij daar is gebouwd?

Ik heb mijn dealer gemaild en heb nog geen antwoord gekregen.

Hoe kan ik zeker weten waar hij is gebouwd?

Bedankt

#2 ·
#4 ·
Ik denk dat je auto waarschijnlijk is gebouwd in de Nedcar-fabriek in Nederland. Voorheen werden in deze fabriek Volvo's en meer recent Mitsubishi-modellen geassembleerd. Als je online zoekt naar Mini Nederland, zijn er een paar persberichten met meer details.
Mijn nummer is 2A09... Het is in Holland gebouwd. Het ziet er precies hetzelfde uit als een hier gebouwd. Ik ben niet bezorgd.

#7 ·
vin decoder now shows my car 3A08553
still can tell where it was built
can anyone let me Know?
:confused:
De VIN-codechecker liet vroeger zien waar de auto was gebouwd, maar dat lijkt nu niet meer zo te zijn.
Ik denk dat Profiteroles gelijk heeft over auto's met een T-nummer die in Oxford worden gebouwd, dus als je bedenkt dat die van jou met een nummer begint, een Mini One is en Chathamgirl al heeft vastgesteld dat haar One in Nederland is gebouwd, is de kans groot dat die van jou daar ook vandaan komt.

Worden misschien alle Mini Ones in Nederland gebouwd? Anders lijkt het een beetje vreemd om in het VK gevestigde auto's in Nederland te bouwen en ze terug te verschepen?

Zoals Chathamgirl zegt, denk ik niet dat het veel verschil zal maken voor de afwerking, enz.: ik ben er zeker van dat de normen vergelijkbaar moeten zijn, en de Nederlandse fabriek maakt al heel lang auto's...

#8 · (Edited)
Uitleg hier: http://www.ehow.com/facts_5475585_explanation-vin-number.html

het elfde teken verwijst naar de fabriek waar het voertuig is geproduceerd
BMW-productielocaties (kan dit niet garanderen, maar het lijkt overeen te komen met mijn vorige in Regensburg gebouwde 1-serie en beide MINI's): http://www.bmwland.co.uk/forums/viewtopic.php?p=715684

A: München
B: Dingolfing
C: Dingolfing
D: Dingolfing
E: Regensburg
F: München
G: Dingolfing
H: Rosslyn
J: Regensburg
K: München
L: Spartanburg
M: Spartanburg
N: Rosslyn
P: Regensburg
R: Toluka (Mexico)
S: Shenyang
T: Oxford
U: Goodwood
V: Leipzig
W: Graz
X: Berlin
Y: Berlin
Z: Berlin
Ik denk dat ze Nedcar nog niet aan de lijst hebben toegevoegd, maar aangezien ze alle letters hebben gebruikt, is dat waarschijnlijk de reden dat ze nu op nummers staan :)

Als iemand op het forum een Countryman heeft, zouden ze kunnen controleren of die begint met een "W" (Graz, Oostenrijk) om het bovenstaande te verifiëren?

#9 ·
Op het systeem begint mijn chassisnummer met 2A09, dus ik neem aan dat hij in Holland wordt gebouwd (gepland voor volgende week), het is een Mini One. Ik neem aan dat het iets langer duurt voordat hij bij de dealers is dan wanneer hij in Oxford zou worden gebouwd. Ik ben een beetje teleurgesteld (niets tegen de Nederlanders), maar ik had gehoopt dat het maximale bedrag van mijn uitgaven naar de Britse economie zou gaan. Ook een lichte zorg dat de werknemers in Holland net zijn opgeleid in de Mini-productie en kwaliteitsnormen, dus het gevaar bestaat dat dit in een vroeg stadium van de productie van de Mini in Holland kan leiden tot een hoger percentage problemen.

Ik kijk er nog steeds naar uit om de auto snel te krijgen.

#10 ·
Het lijkt erop dat mijn auto in Duitsland, Nederland of waar dan ook is gebouwd, maar om de een of andere reden wil mijn dealer niet dat ik dat weet!

Dus hier is wat ik heb ontdekt. Ik kreeg een antwoord van mijn dealer waarin stond dat mijn auto in Oxford was gebouwd en naar Los Angeles zou worden verscheept.

Ik belde toen MINI USA en stelde dezelfde vraag. De man zette me in de wacht en kwam toen terug en zei dat de auto in Duitsland was gebouwd. Toen ik vroeg vanwaar de auto zou worden verscheept, zette hij me weer in de wacht en kwam deze keer terug en zei dat de auto in Oxford was gebouwd en van daaruit zou worden verscheept. Ik vertelde hem dat hij net had gezegd dat hij in Duitsland was gebouwd en hij zei dat hij een fout had gemaakt.

Ik stuurde de dealer toen opnieuw een e-mail en vroeg om de verzendinformatie, zodat ik de reis kon volgen. Hij verwees me naar de MINI-eigenarenlounge, wetende dat de informatie daar niet beschikbaar is.

Ik e-mailde hem terug en hij zei dat hij de verzendinformatie niet wist en me alleen de informatie kon geven die beschikbaar was in de eigenarenlounge.

COMPLOT!!!!

Als de dealer me de verzendinformatie vertelt, dan kom ik erachter vanwaar de auto is verscheept en gebouwd, toch?

Ik weet al dat het vanuit Zeebrugge wordt verzonden, niet vanuit Oxford. Het lijkt dus duidelijk dat de auto niet in Oxford is gebouwd. Wat raadselachtig is, is waarom de dealer en MINI USA niet willen dat ik dat weet.

Ik vertelde mijn dealer dat ik de informatie zou krijgen en aan HEM zou verstrekken. Het zal interessant zijn om te zien wat hij zegt als ik hem vertel dat de auto niet vanuit Oxford wordt verzonden.

Iemand een idee wat er aan de hand is???

#14 ·
Het lijkt erop dat mijn auto is gebouwd in Duitsland, Nederland of waar dan ook, maar om de een of andere reden wil mijn dealer niet dat ik dat weet! ... Ik heb de dealer toen opnieuw gemaild en gevraagd om de verzendinformatie, zodat ik de reis kon volgen. Hij verwees me naar de MINI owners lounge, wetende dat de informatie daar niet beschikbaar is. ... Ik weet al dat het wordt verzonden vanuit Zeebrugge, niet vanuit Oxford. Het lijkt dus duidelijk dat de auto niet in Oxford is gebouwd. Wat raadselachtig is, is waarom de dealer en MINI USA niet willen dat ik dat weet. Ik vertelde mijn dealer dat ik de informatie zou krijgen en aan HEM zou verstrekken. Het zal interessant zijn om te zien wat hij zegt als ik hem vertel dat de auto niet vanuit Oxford wordt verzonden. Iemand een idee wat er aan de hand is???
Ik vermoed dat dit het bedrijf is dat probeert te verzachten, aangezien 12 jaar marketing terugkomt om het in de kont te bijten. Vooral in Noord-Amerika is de MINI gehyped als deze heerlijk eigenzinnige "Britse" auto. Bulldogs in overvloed, en welke andere auto kun je bestellen met Union Jacks op het dak, de spiegels en carrosserie-inzetstukken? En het is ook heel succesvol voor hen geweest. Omdat deze site is gewijd aan de F56, weet ik zeker dat de meesten van ons dat waarderen, meer dan bij elke vorige MINI zijn onze auto's eigenlijk gewoon geheretiketteerde, compacte BMW's. Zullen niet veel klagen over de voordelen van Duits design en engineering, met als bijkomend voordeel dat alle iconische Coopers werden gebouwd in Oxford op dezelfde locatie waar ze al sinds 1959 worden gemaakt. Maar wat heb je als je in Duitsland ontworpen/geconstrueerde auto in Holland wordt gebouwd? Je hebt nog steeds een uitstekende, goed gebouwde auto, maar een auto die de hele Britse merkidentiteit van de auto volledig tegenspreekt. Dat is een gevaarlijk spel voor MINI/BMW om te spelen en ik vermoed dat ze het weten - daarom doen ze geen moeite om je te vertellen dat de "Britse" auto die je hebt gekocht allesbehalve dat is...

#12 ·
Vorig jaar is inderdaad de fabriek in Born, Nederland, geopend voor de bouw van Mini's.
Born heeft een lange traditie, 1932, met DAF. Sommigen van jullie kennen dat van de vrachtwagens die je op de weg ziet. Ze kwamen met de variomatic versnellingsbak, die nog steeds in gebruik is in sommige moderne auto's. Maar zoals bij veel autofabrikanten was het niet groot genoeg om op eigen benen te staan, en Volvo nam het over. In Born hebben ze hooggekwalificeerde mensen die Volvo's, Mitsubishi's en nu Mini's creëren. Maak je dus geen zorgen over de bouwkwaliteit van je Nederlandse Mini :)

Met betrekking tot de opmerking van @Sag - de productiecapaciteit van Mini's in Oxford was waarschijnlijk niet voldoende en dan was het goedkoper om de fabriek, incl. gekwalificeerde mensen, gebouwen, leveranciersinfrastructuur, etc. in NL te gebruiken dan om een nieuwe fabriek in Oxford te bouwen/uit te breiden.

Durf Nederlands te gaan :) en haal de "Oranje" Mini :p

P.S. Holland is niet hetzelfde als Duitsland, het is zoals Portugal is zoals Spanje, VS is zoals Canada.

#13 ·
Vorig jaar is inderdaad de fabriek in Born, Nederland, geopend voor de bouw van Mini's.
Born heeft een lange traditie, 1932, met DAF. Sommigen van jullie kennen dat van de vrachtwagens die je op de weg ziet. Ze kwamen met de variomatic versnellingsbak, die nog steeds in gebruik is in sommige moderne auto's. Maar zoals bij veel autofabrikanten was het niet groot genoeg om op eigen benen te staan, en Volvo nam het over. In Born hebben ze zeer bekwame mensen die Volvo's, Mitsubishi's en nu Mini bouwen. Maak je dus geen zorgen over de bouwkwaliteit van je Nederlandse Mini :)

Met betrekking tot de opmerking van @Sag - de productiecapaciteit van Mini's in Oxford was waarschijnlijk niet voldoende en dan was het goedkoper om de fabriek, incl. bekwame mensen, gebouwen, leveranciersinfrastructuur, etc. in NL te gebruiken dan een nieuwe fabriek in Oxford te bouwen/uit te breiden.

Heb de moed om Nederlands te gaan :) en de "Oranje" Mini te halen :p

PS Holland is niet hetzelfde als Duitsland, het is zoals Portugal is zoals Spanje, VS is zoals Canada.

Ik had een Mitsubishi Colt gebouwd bij Nedcar en in de 3 jaar dat ik hem had, had hij geen problemen. Fantastische auto's. Ik zou een Nedcar MINI helemaal niet erg vinden. Sterker nog, aangezien het VO gaat worden, zou ik het zelfs Edam kunnen noemen ;)

#16 · (Edited)
Sorry, dubbelzinnigheid van de bewoording... Ik verwees naar het feit dat alle moderne (BMW) Coopers, tot de opening van de Holland-fabriek, minstens een vage band hadden met hun erfgoed en enige legitimiteit voor hun Brits gethematiseerde marketing door te worden gebouwd op dezelfde plek als waar de eerste Mini 55 jaar geleden werd gebouwd. (De moderne Coopers zijn iconisch in die zin dat als je iemand vertelt dat je net een MINI hebt gekocht, een Cooper/MCS vrijwel zeker is wat er in hun hoofd opkomt als het voorbeeld van het merk.) Tenzij men de Hams Hall-motorfabriek beschouwt als een soort schuine geografische knipoog naar de Longbridge-dagen, is Oxford de enige locatie die momenteel in het spel is en relevant is voor het punt dat ik wilde maken.

#17 ·
Sorry, dubbelzinnigheid van de bewoording...

Ik verwees naar het feit dat alle moderne (BMW) Coopers, tot de opening van de Holland-fabriek, op zijn minst een vage band hadden met hun erfgoed en enige legitimiteit voor hun Brits gethematiseerde marketing door te worden gebouwd op dezelfde plek als waar de eerste Mini 55 jaar geleden werd gebouwd. (De moderne Coopers zijn iconisch in die zin dat als je iemand vertelt dat je net een MINI hebt gekocht, een Cooper/MCS vrijwel zeker is wat er in hun hoofd opkomt als het voorbeeld van het merk.)

Tenzij men de Hams Hall-motorenfabriek beschouwt als een soort schuine geografische knipoog naar de Longbridge-dagen, is Oxford de enige locatie die momenteel in het spel is en relevant is voor het punt dat ik wilde maken.
De Countryman wordt exclusief in Oostenrijk gebouwd en dat is een succes geweest?
Ook - ik geloof dat er een derde Swindon-fabriek is die de carrosserie maakt (http://www.miniplantswindon.co.uk/)?

#18 ·
Ja, je hebt gelijk, profiteroles carrosseriepanelen zijn gemaakt in Swindon. Tijdens onze fabrieksrondleiding werd ons in niet mis te verstane termen verteld dat Oxford de belangrijkste mini-productie is en de spirituele thuisbasis, maar de vraag is zo groot dat ze na enorme investeringen in Oxford geen ruimte meer hebben. Vandaar Holland. Als je ziet hoe weinig mensen de carrosserie maken, vraag je je echt af hoeveel banen de Britse fabriek überhaupt ondersteunt, MAAR is het ontwerp enz. niet het belangrijkste? De Japanners klagen niet over het ontvangen van in het VK gebouwde Honda's en Toyota's. Auto's zijn tegenwoordig een wereldwijde business. Je kunt tegenwoordig niet te territoriaal zijn. Merc ml werd gemaakt in de VS, Jaguar is eigendom van Tata. Sommige BMW's worden in de VS gemaakt, enz. enz. Het is een normale praktijk.

#20 ·
Bedankt voor de info. Het is nuttig.

De dealer e-mailde me en zei dat hij er plotseling van op de hoogte was geraakt dat de auto tijdens zijn reis hierheen gevolgd kan worden. Een feit waarvan hij beweert dat hij er voorheen niet van op de hoogte was. Hij zegt echter nog steeds dat hij geen specifieke informatie kan krijgen totdat de auto is geladen en het schip vertrekt.

Ik heb de dealer de informatie gemaild waaruit duidelijk blijkt dat mijn auto is geladen en wacht om Zeebrugge te verlaten. Laten we eens kijken wat hij te zeggen heeft.

#26 ·
Bedankt allemaal voor de info. Het is nuttig.

De dealer mailde me en zei dat hij zich er plotseling van bewust werd dat de auto op zijn reis hierheen gevolgd kan worden. Een feit waarvan hij beweert dat hij zich daarvoor niet bewust van was. Hij zegt echter nog steeds dat hij geen specifieke informatie kan krijgen totdat de auto is geladen en het schip vertrekt.

Ik heb de dealer de informatie gemaild waaruit duidelijk blijkt dat mijn auto is geladen en wacht om Zeebrugge te verlaten. Laten we eens kijken wat hij te zeggen heeft.
Soms weet het forum meer dan een enkele verkoper. Deel de link naar het forum :)
Ik vertelde over de optie om de bouw en verzending te volgen. Maar om de een of andere reden werd mijn "Nederlandse" buildnummer niet herkend door de miniusa owners site. Dus nog steeds in het duister voor mijn F55 (Oxford) auto. Ik weet dat hij nu zijn verf krijgt. >:D

#21 ·
Ik heb ook een "2A...." chassiscode, maar uit de verzendinfo blijkt dat deze vanuit Southhampton is verzonden, niet vanaf het vasteland, dus ik denk niet dat de T-code exclusief is voor de Oxford-fabriek. Ik wacht nog steeds op de aankomst van mijn auto, dus ik kan u niet met zekerheid vertellen waar hij is gebouwd, maar ik weet wel dat hij door de verzender in Engeland is opgehaald.

#27 ·
Gewoon uit nieuwsgierigheid, weet iemand of er een manier is om op de auto zelf te zien waar deze is geproduceerd?

Ik heb geen enkele reactie van mijn dealer ontvangen. Ik heb hem deze informatie maandag gemaild, het is nu donderdag.

De volgende informatie lijkt te bevestigen dat de auto in Nederland is gebouwd. Ik was er gewoon van uitgegaan dat hij in Oxford zou worden gebouwd. Maakt me eigenlijk niet uit dat hij daar niet is gebouwd, alleen een beetje verrast. Wat me meer stoort, is dat de dealer deze informatie verborg of echt niet wist waar de auto's worden gemaakt? Dat laatste lijkt onwaarschijnlijk.

GELADEN OP SCHIP ZEEBRUGGE 09-10-2014 13:14:00 1
ONTVANGEN OP TERMINAL ZEEBRUGGE 26-09-2014 08:45:00 1
GEBOEKT BREMEN 26-09-2014 08:44:00 1

Reisdetails

Schip: MORNING CELLO

Reis: CD440-MCO

Haven Land Aankomst Vertrek

BREMERHAVEN DUITSLAND 05/10/2014 07/10/2014
ZEEBRUGGE BELGIË 08/10/2014 09/10/2014
SOUTHAMPTON VERENIGD KONINKRIJK 10/10/2014 10/10/2014
MANZANILLO, PA PANAMA 21/10/2014 22/10/2014
PORT HUENEME, CA U.S.A. 30/10/2014 31/10/2014
TACOMA, WA U.S.A. 03/11/2014 03/11/2014

Bedankt.

#30 · (Edited)
Gewoon nieuwsgierig, weet iemand of er een manier is om op de auto zelf te zien waar deze is geproduceerd?
Op de R50 zat er een plaatje in de motorruimte met 'Built in Oxford', maar ik heb gecheckt en er zit geen plaatje in de F56. De voertuiginformatie sticker in de passagiersdeur geeft de maand van fabricage, maar niet de plaats, dus ik denk niet dat er iets op de auto zelf zal zijn dat zal helpen. Ik hoop dat je meer geluk hebt met de dealer!

#28 · (Edited)
Dus...

Ik gok dat je mini in Nederland is gebouwd (net als de mijne... denk ik). Ik gok ook dat de Amerikaanse mini-vertegenwoordigers en verkopers niet op de hoogte zijn gebracht van de veranderingen.

Je schip is op de 9e uit de haven vertrokken.

BREMERHAVEN DUITSLAND 05/10/2014 07/10/2014
ZEEBRUGGE BELGIË 08/10/2014 09/10/2014
SOUTHAMPTON
VERENIGD KONINKRIJK 10/10/2014 10/10/2014
MANZANILLO, PA PANAMA 21/10/2014 22/10/2014
PORT HUENEME, CA U.S.A. 30/10/2014 31/10/2014
TACOMA, WA U.S.A. 03/11/2014 03/11/2014

Gebruik deze link om het te volgen.

http://www.vesselfinder.com/vessels/MORNING-CELLO-IMO-9329461-MMSI-565599000

Klik op 'volgen op kaart'

Ga naar 'schema's' onder 'verzendingstools' om het schema te bekijken, maar ik heb het hierboven geplaatst

http://www.2wglobal.com/shipping-tools/

Sorry, ik heb je bericht niet goed genoeg gelezen om te beseffen dat je het al wist. Links kunnen iemand anders helpen

#29 ·
Bedankt voor de info. Het lijkt erop dat onze auto's ongeveer hetzelfde schema hebben, hoewel je de jouwe waarschijnlijk als eerste krijgt omdat je aan de oostkust woont.

Ik ben zo enthousiast! Mijn baby dobbert daar op zee... kan niet wachten tot hij hier is.

Nog steeds geen reactie van de dealer.

#31 ·
Ben net terug van een gesprek met mijn MA. Hij kwam net terug van een training. Hij was er niet van op de hoogte dat er auto's in Nederland werden geproduceerd, maar toen ik hem daarop wees, zei hij dat hij ernaar zou kijken.

Ik heb een paar raamstickers van 2015 F56 bekeken. Er staat op dat ze in de fabriek in Oxford zijn geproduceerd, allemaal T-codes. Kon geen A-codes vinden. Het zou interessant zijn om te zien of een A-code raamsticker Nederland vermeldt.

#32 ·
Bedankt allemaal voor het onderzoek! Ik heb nog geen antwoord van mijn dealer ontvangen. Ik had hem afgelopen maandag het "bewijs" gestuurd dat mijn auto in Nederland is gebouwd. Nooit meer iets van hem gehoord, dus ik heb hem gisteren opnieuw gemaild. Heb de kwestie laten vallen waarom hij niet weet waar de auto is gebouwd. Vroeg hem alleen hoe lang het duurt voordat de auto bij de dealer is nadat hij op 30 oktober in LA aankomt. Nog steeds GEEN antwoord.

Wat is er aan de hand? Hij negeert me. Ik geef hem nog een paar dagen en neem dan contact op met de manager.

#34 ·
Bedankt allemaal voor het uitzoeken! Ik heb nog geen reactie van mijn dealer ontvangen. Ik had hem afgelopen maandag het "bewijs" gestuurd dat mijn auto in Nederland is gebouwd. Nooit meer iets van hem gehoord, dus ik heb hem gisteren opnieuw gemaild. Heb de kwestie laten vallen waarom hij niet weet waar de auto is gebouwd. Vroeg hem alleen hoe lang het duurt voordat de auto bij de dealer komt nadat hij op 30 oktober in LA aankomt. Nog steeds GEEN reactie.

Wat is er aan de hand? Hij negeert me. Ik geef hem nog een paar dagen en neem dan contact op met de manager.
Ben net even gaan kijken naar onze Mini die net van de vrachtwagen kwam... de sticker op de ruit gecontroleerd, 3A gefabriceerd in Born, Nederland. Zag er geweldig uit! Haal hem dinsdag op!

#37 ·
Mijn dealer geloofde dat mijn auto in het VK was gebouwd met een chassis dat begon met "2A", natuurlijk zouden ze het mis kunnen hebben. Er lag wat papierwerk van de dealer in de auto, de ruimte voor de vertrekhaven was leeg, dus misschien hebben ze wel gelijk. Nu ik de auto heb, ben ik al mijn obsessie voor de aflevering vergeten, ik ben van plan te leven op basis van het feit dat hij "Made in England" was, cue Jerusalem-muziek.