Ik had een SD Countryman voor mijn F55 en ik kon nooit echt zien wanneer het DPF aan het regenereren was. Voor zover ik begrijp zijn ze allemaal actief en passief. Wat ik daarmee bedoel is dat ze passief zullen zijn (werken wanneer de uitlaattemperaturen een bepaalde limiet bereiken) en actief (de auto dwingt de motortemperaturen op verschillende manieren te verhogen, d.w.z. brandstof verhogen, om het DPF te dwingen te regenereren) wanneer de auto een bepaald verschil detecteert tussen de uitlaatdruk voor het DPF en die erna.
De enige keer dat ik zeker wist dat mijn Countryman iets had gedaan, was als je de auto stopte, de ventilator een tijdje bleef draaien om de motor te koelen, omdat deze tijdens actieve regeneraties op een hogere temperatuur draait.
Ik heb ergens een artikel gelezen waarin stond dat op de F55 en F56 het DPF dichter bij de motor werd geplaatst en ook meer geïsoleerd was, wat betekent dat het sneller op temperatuur komt en daar langer blijft, zodat de regeneraties beter werken.
Ik hoop dat dat helpt, ik heb veel onderzoek gedaan naar DPF's voordat ik mijn Countryman kreeg. Ik denk dat de BMW-motoren over het algemeen minder problemen lijken te hebben dan andere merken.